למה עדיין לא עשיתי את השינוי שאני מתכנן לעשות כבר המון זמן?


1 דקות קריאה

למה עדיין לא עשיתי את השינוי שאני מתכננת לעשות כבר המון זמן?

לכל אחד מאיתנו יש בראש מחשבות על שינויים שהוא רוצה לעשות בחיים שלו – 

אבל, מסתבר, 

שלעשות שינוי זה ממש לא דבר קל...ואפילו די קשה.

שינוי דורש מאמץ, הוא מעייף ולעיתים גם יכול לגרום לנו להרגיש אובדן שליטה וחוסר אונים.

אבל זה לא רק זה....הסיבה או הסיבות לכך שאנו דוחים את השינוי שאנו כה חושקים בו הן הרבה יותר עמוקות ולא תמיד מודעות.

הנה רשימת  של סיבות להתמהמהות בדרך לשינוי במיוחל וגם דרכים להתגבר עליהן:

1. הימנעות מחוסר נוחות

שינוי מגיע עם חוסר נוחות, והוא מרגיש כסיכון רציני...אין לי שום ביטחון בתוצאה הסופית והעשייה עצמה דורשת ממני להתמודד עם כל מיני חוויות שאולי הייתי מעדיפה להימנע מהן: שיפוטיות, דחייה, כישלון והעבודה שאני צריכה ממש להתמודד עם הרגשות שלי ולא להתעלם מהן...הסופר Srinivas Rao  כתב על השינוי:

'היכולת לעשות שינוי לא תלויה בכמה אנו משתוקקים לו אלא עם כמה חוסר נוחות נהיה מוכנים להתמודד כדי לגרום לו לקרות'

2. שינוי דורש אנרגיה

הרבה יותר קל להמשיך לעשות את מה שעשיתי כל חיי, עם כמה שפחות התנגדויות, גם אם זה אומר להרגיש לא טוב עם עצמי ואפילו אומללה....שינוי בהרגלים ובסגנון התנהלות דורש ממני מאמץ ואנרגיה מודעת. אם לא אהיה מוכנה להשקיע את האנרגיה הזו לא אוכל לעשות את השינוי. אחת הדרכים לתמיכה וסיוע בתהליך של שינוי היא לדאוג להרגלים אחרים בתחומים נוספים בחיי אשר יתמכו ויסייעו לי בתהליך.

3. פחד מהלא נודע

מה יקרה אם אעשה שינוי? לעיתים קרובות אנו מתמקדים רק בחסרונות: מה אם אכשל? השינוי לא יצליח לי? אפשר גם לחוות את הפחד מהכיוון ההפוך- פחד מהצלחה  בעקבות השינוי – מה יקרה אם השינוי כן יצליח? האם שינוי זה יכול להוביל לשינויים נוספים בחיים שלי? מה יקרה אם השינוי יצליח אבל אני לא אהיה מרוצה ממנו? אם השינוי לגמרי לא מתאים לי, לא בשבילי...ואם אצליח לעשות את השינוי אבל אפספס או אהרוס משהו ואחזור שוב לנקודה שהתחלתי ממנה...ומה אם המשפחה | החברים | הבן זוג לא יוהבו את השינוי שעשיתי? כל שינוי מגיע עם קצת חרטה על הוויתור 'האופציה השנייה'. חשוב להיות מודעים לכל הדרכים בהם ניתן לחוות את הפחד מהלא נודע ולתת להם ביטוי לפני שמתקדמים הלאה.

4. הרצון לשנות כמה דברים יחד

אם יש לנו מספר שינויים שאנחנו רוצים לעשות בחיים שלנו יכול להיות שנרגיש דחף פנימי חזק לעשות את כל השינויים 'ביחד' ו'עכשיו'. במציאות, הדבר יקשה על היציבות שלנו. לעשות שינוי, גם אם הוא ממש קטן יכול לדרוש מאיתנו את כל המאמצים והמודעות הקיימים בתוכנו. תהליך איטי, ממוקד ויציב, כזה אשר ייקח אותנו לאן שאנו רוצים להגיע בטווח הארוך הוא טוב בהרבה מפעילות נרגשת שמתחילה ונגמרת בסערה שמשאירה לרוב טעם מר והרבה ביקורת עצמית.

5. חיפוש תמיכה ואישור מהאנשים הלא נכונים

תמיכה היא עניין קריטי בכל מה שקשור לעשיית שינויים. ככל שהשינוי גדול יותר כך אנו זקוקים ליותר תמיכה. כאשר אנו משנים משהו משמעותי בסגנון החיים שלנו, קריירה, בריאות וכו' אנו חייבים לוודא שאנו מקבלים את התמיכה המתאימה. ברירת המחדל היא משפחה וחברים אבל מקורות אלו הם לא תמיד המקור הטוב ביותר. במיוחד אם הם עוסקים בפעילות, דינמיקה או דפוסים שאנחנו מנסים לשנות. לדוג': אם כל החברים שלי מעשנים ואני החלטתי להפסיק הם כנראה לא יהוו תמיכה אידיאלית עבורי...(אלא אם כן הם ירצו להצטרף אלי). זה כמובן לא אומר שמעשיו אעשה איתם 'נתק מוחלט' אבל אני צריכה לקחת בחשבון שהדעות והמחשבות שלהם יהיו שונות משלי והן יכולות להשפיע עלי במודע או שלא במודע. תמיכה לא חייבת להיות בצורה של אנשים שאנחנו מכירים באופן אישי. מודל לחיקוי יכול להיות משהו שעבר את אותה הדרך שאני רוצה לעבור ומשתף את המסע שלו בפומבי. מציאת תמיכה נכונה לא אומרת להתרחק מכל מי שאיננו מסכים איתי. להפך, חוסר הסכמה יכול להיות בעל ערך ולהעלות שאלות למחשבה שאולי לא חשבתי עליהם בעצמי. 'שאלות קשות' יאלצו אותי לבחון ביתר דיוק כיצד השינוי שבחרתי לעצמי מתאים לעקרונות ולערכים שלי.

6. ציפייה שהשינוי יהיה מהיר ומיידי

חלק מהשינויים קל לעשות אבל רובם הגדול לא וקשה עד בלתי אפשרי לחזות לאיזו קטגוריה השינוי שלי שייך. שינוי שנראה לי קלי קלות בתיאוריה יכול להיות שוחק שיניים במציאות. חשוב לקוות לטוב ביותר ולהתכונן לגרוע ביותר. חשוב לגשת לשינוי כאל דבר שאני מסוגלת לעשות ולא לצפות שהוא יהיה קל או מהיר. יהיו קשיים, נפילות קטנות בדרך והרבה מאמץ. איך להתכונן? 

סדרה של שאלות יעזרו לי להתכונן טוב יותר למהמורות שבדרך:

מה אעשה ברגעים קשים במיוחד? מה יהיה הצעד הבא? איך אגיב כאשר הפיתוי לחזור להרגל הישן יהיה גדול במיוחד? איך אצליח לדבוק בדרך החדשה שבחרתי?

ואם נחזור לדוגמת הגמילה מעישון:

איך אתנהג בסיטואציה בה אשהה עם מספר אנשים מעשנים? מה אעשה ברגע של תשוקה עזה לסיגריה? איזה פעילות אחרת אפשר לעשות במקום?

מקווה לטוב ביותר, מתכוננת לגרוע ביותר ומגלה לבסוף שהמציאות היא איפשהו באמצע....

7. לתת 'למבקר הפנימי' להשתלט על הכל

למרות שהמבקר הפנימי שלי בסה"כ רוצה בטובתי ומנסה להגן עלי בדרכו בסופו של דבר הוא עושה לי יותר נזק מתועלת. כשאני מקשיבה לקולות שאומרים לי שאני לא מספיק טובה, שלא אצליח להשתנות באמת, שכל העניין חסר סיכוי ובשביל מה לטרוח כי אם השינוי כ"כ קשה לי כנראה משהו אצלי לא בסדר...אלו מחשבות שלא יעזרו לי להשלים את השינוי...להפך. אין פתרון יחיד להתמודדות עם 'המבקר הפנימי'. להשתיק אותו לא באמת יעזור - האם אני אוהבת שמשתיקים אותי? דרך ידידותית יותר היא להציב למבקר גבולות ולעודד אותו לתת לי ביקורת 'בונה' ע"י כך שאשאל אותו את השאלות הנכונות:

מה צריך לעשות כדי שהסיטואציה לא תהיה חסרת תועלת?

מה אתה היית עושה במקרה הזה?

דרך מצויינת לעשות שינוי ולהפוך אותו לדרך חיים היא אימון אישי

תהליך ממוקד, קצר ואינטימי הנותן כלים מעשיים להתנהלות יומיומית בחיים האישיים ובעבודה בנוסף לתמיכה רגשית וליווי צמוד.

רוצה לשנות את החיים שלך?

צור/צרי עימי קשר כבר עכשיו לתיאום פגישת היכרות ללא התחייבות

אימון אישי הוא 100% השקעה בעצמך.

במה שאת/ה רוצה וגם מסוגל/ת לעשות!


מקור: Hannah Braime , Becoming Who You Are