ניהול סטרס


1 דקות קריאה

 הילחם או ברח

Fight or Flight 

תגובה הישרדותית בסיסית לטווח קצר שמפעיל גופנו כשאנו חווים הלם או סיטואציה שאנו 

תופסים כאיום. בזמן הזה, המוח משחרר הורמוני לחץ הגורמים לגוף שלנו 

לברוח מהסכנה או להילחם בה.

הורמוני הלחץ נותנים לגוף אנרגיה וממריצים אותו אבל, באותו הזמן, הופכים אותו גם לרגיש וחרד במיוחד.

.

בין אם מדובר בתקופה קצרה (פרויקט גדול בעבודה) או תקופה ארוכה (תפקיד במקצוע

 תובעני ואינטנסיבי) סטרס ישפיע באופן שלילי על הגוף ועל הנפש שלנו.

סטרס יכול לגרום לנו לבעיות 'פשוטות' כמו: כאבי ראש, נדודי שינה, קשיים בריכוז או 

עייפות מוגברת אבל גם לבעיות גדולות וחמורות בהרבה כמו: לחץ דם גבוה, סכרת, שבץ, 

התקף לב...

כדי להנות מאיכות החיים שלנו חשוב לדעת איך להתמודד עם סטרס כשהוא מגיע להפריע.

..

מה זה אומר 'להיות בסטרס'?

"תחושה/הרגשה שאנו חווים בה הדרישות מאיתנו הן מעבר למשאבים האישיים או

החברתיים שאנו מסוגלים לגייס."

ובמילים אחרות – אנו חווים סטרס כשאנחנו נמצאים במצב של חוסר שליטה. 

.

אחד הנושאים המרכזיים בנושא סטרס הוא התפיסה שלנו לגביו. בעוד שאחד תופס

 סיטואציה כמלחיצה במיוחד עבור אחר היא יכולה להיות לגמרי חסרת משמעות. 

רמת הסטרס שונה גם היא בין אדם לאדם. אותו הדבר גם לגבי התגובה לסטרס.

 יש אנשים שמגיבים אליו באופן שלילי ואחרים סובלים ממנו באופן מינורי בלבד. 

גורמים כמו האישיות שלנו, התמיכה החברתית, המצב הנפשי והגופני שלנו - 

כולם משפיעים על רמות הסטרס שאנו חווים.

קושי בניהול עומס העבודה, בתיעדוף נכון של משימות ודחיינות גורמים 

לעליית רמות הסטרס בחיים. 

משימה פשוטה יכולה להכניס אותנו לחרדה וללחץ אם נידרש לסיים אותה בזמן שכבר יש 

לנו על הראש עודף משימות שצריך לסיים קודם.

סטרס משפיע על היכולת שלנו לבצע את העבודה בצורה יעילה וגם על האופן בו אנו עובדים

 עם הקולגות/שותפים שלנו.

רבים מאיתנו 'נופלים' לדפוסי התנהגות שרק מגבירים את הלחץ וההתמודדות שלנו עם 

המצב.

ניהול משימות וזמן אפקטיביים הם קו ההגנה הראשון שלנו כנגד תחושת סטרס ולחץ.

בחן/בחני את עצמך  - 

האם את/ה מנהל/ת סטרס נכון?

טעות # 1: 

חוסר תכנון או תכנון לוקה בחסר

Fail to plan and you are planning to fail

תכנון ותזמון נכון של משימות בסדר היום נותן לנו ביטחון, קביעות, סדר ותחושת שליטה באירועים המתרחשים. 

כשיגיע אירוע בלת"מ (והוא תמיד מגיע) יהיה לנו קל יותר להתייחס ולנהל אותו בין העוגנים 

שיצרנו לעצמנו בלו"ז. 

רוצה לנהל את הזמן שלך טוב יותר? הנה 2 מאמרים שיעזרו לך לעשות זאת:

לנהל זמן כמו מומחה:

https://bit.ly/2BxJ9RF

5 טעויות בניהול זמן ואיך אפשר לתקן אותן בקלות

https://bit.ly/2ACx6Sy

.

טעות #2: 

עבודה על דברים דחופים לפני עבודה על דברים חשובים

לפעמים אנחנו אומרים לא למשימות חשובות כדי לפנות יותר זמן למשימות דחופות. 

התנהגות כזו מובילה במהירות לתחושת הצפה וסטרס. כשאנו פועלים כך אנו לא מטפלים

 בדברים החשובים באמת.

כדאי לך לקרוא גם על:

 על שקר המולטי טאסקינג

https://bit.ly/3dv61PW

שיטת פומדורו לדחיין המצוי

https://bit.ly/2AxLwDv

.

טעות # 3: 

ביצוע משימות 'קלות' ופשוטות לנו לפני משימות 'קשות'

כשאנו פועלים כך אנו לא משאירים מספיק זמן לעבודה על משימות קשות ומורכבות..

TO DO LIST שעובדת? יש דבר כזה!

איך בונים רשימת משימות

https://bit.ly/3ctGrJD

לא סובל דיחוי 

https://bit.ly/2MuFo1I

.

טעות # 4: 

תקשורת אסרטיבית לקויה וקושי בהאצלת משימות

האצלת משימות היא פעולה יעילה וחיונית להתמודדות עם עומס בעבודה

באיזו שיטה את/ה מאציל/ה משימות?

האם את/ה יודע/ת לתקשר ולפעול אסרטיבית?

.

איך בונים לו"ז נכון בעבודה ובבית?

איך מתעדפים משימות ומתגברים על דחיינות?

איך שומרים על חשיבה והתנהלות חיובית, מפחיתים סטרס, מתקשרים 'אסרטיבית' 

כשצריך ומשפרים את איכות החיים?

כמה פגישות איתי יכולות לשנות את החיים שלך

אימון חשיבתי

פרונטלי | מקוון

90 דק' | 60 דק'

https://bit.ly/2Y0C3Na