• שרית קלדרון גורקוב

איך עושים שינוי אמיתי בחיים?

עודכן ב: נוב 5

"אחת הסיבות לכך שאנשים נוטים להתנגד לשינוי היא כי הם מתרכזים בדברים עליהם יצטרכו לוותר במקום להתרכז בדברים אותם יוכלו להרוויח" ריק גודווין


מחקרים מצביעים על כך ששינוי מהותי באדם והתנהלותו מורכב משישה שלבים עיקריים:


שלב 1: קדם הרהור

בשלב זה האדם איננו שוקל אם לשנות את התנהגותו. הוא איננו ער לבעייתו או לצורך שלו להשתנות, ומציג טיעונים והגנות המצדדות בשימור התנהגותו או הרגליו. סיבות אפשריות לחוסר רצון להיכנס אל מעגל השינוי: פחד מכישלון, פחד מהשלכותיו של השינוי.



שלב 2: הרהור

האדם הופך להיות מודע לבעייתו, אך הוא נוהג באמביוולנטיות כלפי השינוי: האם כדאי לי להתחיל את השינוי בכלל? הרבה אנשים נמצאים בשלב ההרהור זמן רב, מתלבטים רבות אם כדאי להם להיכנס לתהליך אך אינם מסוגלים להגיע לידי החלטה. לדוגמה:

אדם שאיננו מרוצה ממקום עבודתו בו הוא עובד שנים רבות.

מצד אחד: 'הייתי רוצה לעבוד במקום בו אוכל להרוויח יותר | לעבוד במשהו שאני אוהב באמת | לממש טוב יותר את היכולות והכישורים שלי'

ומצד שני: 'מצב השוק לא טוב | יהיה קשה למצוא עבודה חדשה | לא צברתי מספיק ניסיון להתקבל לעבודה שאני באמת רוצה'.

הרבה יותר קל לעשות את השינוי כשהוא נכפה עלינו מכורח המציאות. ליזום שינוי כשהמצב 'יחסית בסדר' הוא הרבה יותר קשה ומאתגר. אחת הדרכים לעורר את הרצון והצורך בשינוי הוא לחשוב ולנסות להעריך את כל הדברים שאנו עלולים להפסיד אם נישאר במצב הקיים ולא ננסה לשפר אותו.



שלב 3: החלטה (אימון אישי)

האדם מצהיר על כוונתו ועל רצונו לשנות ולהשתנות. ההחלטה היא תנאי בסיסי בדרך לשינוי. בשלב זה האדם נדרש לבחון את משמעויות השינוי ואת מחירו, את משאביו ויכולותיו האישיות שלו טרם הכניסה לתהליך.



שלב 4: פעולה (אימון אישי)

שלב זה מאופיין בפעולות מעשיות שתפקידן ליצור את השינוי המבוקש. דרך בניית תכנית פעולה המורכבת ממשימות קטנות ובינוניות שבהשגתן יתקדם האדם אל עבר המטרה שהגדיר לעצמו.



שלב 5: שימור והטמעה

השלב המאתגר והתובעני ביותר, לשמור על השינוי שהושג. לצורך משימה זו נדרשים כישורים ויכולות אחרות מאלו שנדרשו להשגת השינוי עצמו. אם התכנית שנבנתה בשלב 4 טובה, יוכל האדם לחזור אליה בכל פעם שהוא מרגיש לא בטוח, יעלו בו ספקות או חוסר מוטיבציה. ככל ששורשי השינוי 'חזקים' ו'ארוכים' יותר, יהיה לאדם קל ונוח יותר לשמור על השינוי שעשה.



שלב 6: נסיגה

מעידות/נפילות הינן התרחשות נורמלית בדרך לשינוי המיוחל. מעידה איננה כישלון אלא חוויה לימודית ממנה צריך להפיק לקחים להמשך תהליך השינוי. חשוב להיצמד לתכנית הפעולה המקורית שנבנתה בשלב 4 על מנת להתגבר על הנסיגה ולהמשיך בתהליך הטמעת השינוי.


כל אדם יכול לחולל שינוי בחייו, אם רק ירצה בכך!

יש לך שאלה? בדיוק בשביל זה אני כאן!

ואפשר גם דרך המייל







  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

©2020 by שרית קלדרון גורקוב - מאמנת אישית. Proudly created with Wix.com