אולי אני מתחזה?


הצלחתי הפעם כי היה לי מזל, אין סיכוי שאצליח לעשות זאת שוב

מה יחשבו עלי אם אכשל? אם תהיה לי טעות?


תסמונת המתחזה היא אוסף תחושות של חוסר יכולת וחוסר ידע למרות הצלחה ניכרת ומוכחת במציאות. אנשים הסובלים מ'תסמונת המתחזה' מרגישים תחושת ספק לגבי המיומנויות והידע האינטלקטואלי שלהם, תחושות שמצליחות להתגבר על כל תוצאה חיצונית והצלחות מוכחות בשטח.

מתחזים בעיני עצמם מאמנים שהם אינם ראויים להצלחה או לשבחים מקצועיים, הפחד להתגלות יום אחד, 'להסיר את המסכה' מול כולם מלווה אותם בחייהם המקצועיים והאישיים. מתחזים בעיני עצמם מאמינים שהם יודעים לעשות רושם בתחום העיסוק שלהם, רושם שהוא הרבה מעבר למה שהם באמת... עמוק בפנים הם בטוחים שהם לא באמת יודעים מספיק;

"יכול מאוד להיות שמשהו עשה לגבי טעות" או "היה לי מזל גדול", "המשימה היתה קלה מידי", "קיבלתי הרבה עזרה"; כשמתחזים לכאורה מבטאים תחושות אלו בקול רם הם לא רק מביעים את האמת כפי שהם רואים אותה, כך הם גם מסתירים את הפחד שלהם לא להצליח באתגר הבא.

תחושת 'ההתחזות' מדרבנת את האדם הסובל ממנה להאמין שהמחמאות שקיבל הן חסרות חשיבות ושהישגים שלו הושגו שלא בצדק. ביקורות צורבות מאוד וכישלונות מהדהדים זמן רב במחשבה.

למרות אישורים חיצוניים ברורים לערך, יכולת ומסוגלות כמו למשל העלאה בשכר, קידום, קבלה לאוניברסיטה יוקרתית – מתחזה ירגיש חסר יכולת אינטלקטואלית או מקצועית.

לעיתים קרובות כשמתחזה בעיניי עצמו מקבל משימה כלשהי, הוא נוטה לעבוד קשה – הרבה יותר מהנדרש – או דווקא להיפך, לדחות ולדחות את העבודה.


תסמונת המתחזה איננה קשורה באופן ישיר לביטחון עצמי או דימוי עצמי נמוך; מחקרים מהשנים האחרונות מקשרים את 'תסמונת המתחזה' לפרפקציוניזם, תכונה הבולטת בעיקר בקרב נשים ואנשי אקדמיה.

החוקרים משערים שהעניין יכול להיות קשור לילדות והתבגרות בבית בו ההורים תייגו כל אחד מהילדים במשפחה דרך תכונה אחת מרכזית: "הילד האינטליגנט" הילדה הרגישה" וכו'.

תיאוריה נוספת מסבירה את התסמונת במסרים מילוליים ובלתי מילוליים של ההורים לילד מגיל צעיר שהוא מושלם, חף מכל פגם ושאיננו מסוגל לטעות. הילד גדל והופך למבוגר שמאמין שהוא לא יכול לטעות (וגם אסור לו).


ההשפעה השלילית של התסמונת מתגברת כאשר מחשבתו של אדם משפיעה על המציאות שלו, כך שהאמונה שיש לאותו אדם על עצמו הופכת לאמת סובייקטיבית שמשפיעה עליו ועל אחרים. תופעת ההסלמה של תסמונת המתחזה במסגרתה מחשבה יוצרת מציאות, מכונה בפסיכולוגיה החברתית נבואה המגשימה את עצמה (או אפקט פיגמליון).



ד"ר ואלרי יאנג חקרה את התסמונת וכתבה עליה בספר:

The Secret Thoughts of Successful Women: Why Capable People Suffer From the Imposter Syndrome and How to Thrive in Spite of It


יאנג מתארת חמישה סוגי טיפוסים אישיותיים המבטאים את תסמונת המתחזה:


1. הפרפקציוניסט - התסמונת מופיעה בעיקר אצל אנשים בעלי צורך גבוה בהישג, המתמודדים עם חרדה גבוהה כאשר התוצאה אינה מושלמת


2. הסופרמן - מתקשה לפגוש בתקרת יכולותיו, אבל התוצאה מתבטאת בפגיעה ולא בחרדה. אנשים שדוחפים עצמם לעבוד קשה


3. הגאון מלידה - בישנות ותחושת בושה על כך שלוקח לי זמן רב והשקעה ללמוד משהו חדש


4. הסוליסט - טיפוסים המרגישים שקריאה לעזרה חושפת את החולשות שלהם. זה בסדר להיות עצמאי וסוליסט, אבל בתנאי שזה לא פוגע באדם המסרב לבקש עזרה על מנת שהוא יוכל להוכיח את הערך שלו, בכך שהוא "מסתדר לבד".


5. המומחה - טיפוסים המודדים את ערכם על סמך מה וכמה הם יודעים לעשות מתוך אמונה פנימית שלעולם לא יהיה בידיהם מספיק ידע, הם חוששים להיחשף בתור חסרי ניסיון או חסרי ידע ומודעות.



כלים וטיפים מעשיים להתמודדות והתגברות יומיומית על תסמונת המתחזה:





1. הימנעות מהשוואה

במיוחד אם מדובר בהשוואה בלתי הוגנת, כי מן הסתם אנשים שיש להם יותר ניסיון בתפקיד כנראה ידעו יותר ממך


2. לדבר ולשתף

ברגשות ובתחושות ובטח שלא לשמור בבטן - מה שעלול להפוך את המחשבות שלך למציפות ובלתי נסבלות. שיחה עם אדם עמו מרגישים ביטחון תוכל לעשות לך רק טוב


3. אנשים לאורך הדרך

צרו לעצמכם רשימה של אנשים מהם למדתם את הדברים שאתם יודעים היום. הרשימה הזו תעזור להבין שיש דברים שאנחנו יכולים ללמוד רק דרך צפייה והתבוננות במנוסים מאתנו


4. הישגים גדולים דורשים למידה והתנסות רבת שנים

הכישורים והיכולות המולדות שלך הם רק הזרע של ההצלחה העתידית. אם לא יהיה לך מוסר עבודה גבוה יהיה לך קש מאוד להשיג הרבה. אם אני חולם להצליח בגדול כדאי מאוד שהחיבור והתשוקה למקצוע יהיו נוכחים כל העת בעשייה שלי. להשקיע מאמצים ואנרגיה במקצוע שאין לי אליו אהבה וחיבור אמיתי או מקצוע שאינו תואם לערכים האישיים שלך זה ממש כמו "לתת גז בניוטרל"




5. זיהוי כישורים שניתן לשפר עוד לאורך הזמן

כאלה שיוכלו למנף אפילו יותר את ההצלחה שלך. שימוש בכישורים ויכולות ייחודיים שלך, כאלו שמבדילות אותך מהקולגות שלך, מהאנשים שסביבך הופכים אותנו לפרודוקטיביים ואנרגטיים יותר, הביצועים שלך ישתפרו פלאים והעשייה היומיומית תהפוך להרבה יותר מרגשת


6. ביקורת בונה היא לא עניין אישי

היא גם לא רמז לכך אנחנו לא טובים מספיק אלא הזדמנות חיובית בשבילך ללמוד, לצמוח ולהתפתח




DONE IS BETTER THAN PERFECT .7

יש מקרים בהם לא הכול יהיה מושלם. זה בסדר. אף פעם לא יהיה זמן מושלם לעשות או לבקש 'משהו'.


8. תיעוד הישגים

ביומן או פנקס אישי. התיעוד מאפשר לנו לראות את ההתקדמות שעשינו לאורך הזמן, מעודד אותנו ועוזר לנו לשמור על מוטבציה גבוהה


יש לך אסטרטגיית התמודדות עם תסמונת המתחזה?

מה עובד בשבילך הכי טוב? ומה פחות? מזמינה אותך לכתוב לי מייל או לשאול ולהתייעץ - אני זמינה גם כאן (0547894522)


שרית קלדרון גורקוב - מאמנת אישית (MA,MCI)

חוקרת ספרות ומידענית




****


האם אי פעם עצרת לחשוב מהם השיקולים שהנחו אותך בבחירת המקצוע הנוכחי שלך?

האם שיקולים אלו עקרוניים עבורך היום באותה המידה שהיו כשבחרת את המקצוע שלך?

ואם לא, מה השתנה?

האם השינוי הזה משפיע על מידת שביעות הרצון שלך מהעבודה ומהקריירה שלך?

היום, יותר מתמיד, קריירה הפכה להיות עניין דינמי, רב כיווני ויש שיאמרו אפילו חסר גבולות – מה שיכול להפוך את המסע לחיפוש ומציאת 'ייעוד מקצועי' לכזה שיימשך לאורך תקופה ארוכה, הרבה יותר מבעבר.




מדריך עוגני קריירה ודימוי מקצועי - כלים לבחירת הצעד הבא בקריירה שלך.

לקט של תרגילים ושאלות מתוך תכנית אימון לקריירה שנייה אותה אני מעבירה ב 3 שנים האחרונות לשכירים ועצמאים המתעניינים בהסבה מקצועית. המדריך עוזר לבחון לעומק את הדימוי והייעוד המקצועי שלו בכלי הקואצ'ינג: שאלות ותרגילים מעוררי מחשבה, מעודדי מיקוד וחשיבה יצירתית.


עוד תוכן לגמרי בחינם:









#תסמונתהמתחזה #כלים_להתמודדות_עם_תסמונת_המתחזה #מחשבה_מייצרת_מציאות #השגיםאמיתיים






מקורות:


  • Overcoming Imposter Syndrome,Gill Corkindale, hbr

  • קרלין פלורה, Psychology Today, אני? באמת? לא יכול להיות, אלכסון, ‏22 בדצמבר 2016

  • תסמונת המתחזה - ויקיפדיה