top of page

יצירתיות זה שם המשחק

"במאה ה-21 יצירתיות חשובה כמו אוויר לנשימה, היא הבסיס ליצירת חדשנות ומחוללת מרכזית ביצירת ערך.

לא פחות חשוב מכך - מחקרים מוכיחים שאנשים יצירתיים הם אנשים מרוצים ומאושרים יותר.

הסיבה לכך היא פשוטה: אנשים יצירתיים מצליחים לאלתר ולמצוא פתרונות טובים יותר לבעיות, הם יוצרים ערך רב יותר בעבודה, הם הרבה יותר מקוריים, ובעיקר מרגישים משמעות ורלוונטיות, וזה בסיס מרכזי לתחושת אושר."


רעיונות יצירתיים הם החלק הכי פשוט בלהיות יצירתי; האתגר האמיתי הוא להמשיך ולהישאר יצירתי באופן קבוע (רעיונות, כתיבה, כל סוגי האומנויות וכו')

איזה הרגלים אנו יכולים לפתח לעצמנו, כאלו שיעזרו לשמור החשיבה והעשייה היצירתית כל הזמן?

קודם כל, ככל שיהיה לנו יותר מידע ויותר מחשבות שנוכל לחבר ביניהן הם יצליחו להוביל אותנו ליצירות ולרעיונות טובים. ובמילים אחרות:

כל מידע שאנו נחשפים אליו בחיי היומיום שלנו סדרות, בלוגים, ספרים ואפילו חדשות - כולם משפיעים, באופן כזה או אחר על הרעיונות והיצירתיות שלנו. מכאן, שרעיונות מגיעים כשהם מגיעים ולא בהכרח מתי שאנחנו 'צריכים' שיגיעו. אחד הטיפים הכי טובים לשיפור ושמירה על זרם היצירתיות הוא להיות מודעים לעובדה שרעיונות יכולים לצוץ דווקא בזמנים הכי פחות צפויים, לכן כדי שתמיד יהיה לנו משהו שנוכל לתעד אותם בו.

אם אתם מאלה שנהנים מהכתיבה עצמה זה יכול להיות פנקס קטן שתמיד נמצא בתיק, זאת יכולה להיות קבוצת וואטאפ שפתחתם עם עצמכם ומידי פעם תכתבו שם רעיונות או משפטים שנראים ככאלו שיוכלו להתפתח לרעיון, אפשר כמובן גם להקליט סרטון...בקיצור לא חסרות דרכים.


תרגול כתיבה מובנית מה זה אומר?

לבחור לעצמי 4 מילים אקראיות לחלוטין ומהן לבנות סיפור עלילה קצר. אפשר להגדיר מראש נושא, ואפשר שלא.

קריאת ספרים רעיונות מתפתחים לרוב מעובדות שאנו מכירים או שלמדנו. הם בטח שלא קופצים ככה סתם מהאוויר. לכן מומלץ לקרוא מידי יום - בלוגים, פרוזה, שירה, עיתונים...כל אחד והטעם האישי שלו.

שימוש במטאפורות מטאפורה למעשה משווה בין שני סוגי דברים, כדי לשעשע או כדי להסביר רעיון. כל מטפורה מבוססת על אנלוגיה, קשר של דמיון, בין שדה סמנטי אחד לאחר. שילוב בין מילים גורם לנו לחשוב מעבר למובן מאילו ומעודד אותנו לחשוב באופן יצירתי

ללמד/להסביר איך דרך טובה יותר להתמקצע בתחום מסוים מאשר ללמד או להסביר אותו. הלימוד גורם לך לחקור לעומק את הנושא, לשאול שאלות. באופן טבעי מחשבות חדשות יצצו תוך כדי התהליך עצמו.


ד"ר גוין סאס מציע גם את הרעיונות האלו:


לעשות בלאגן בסדר

אנשים מאוד אוהבים סדר, התאמה, תיאום, סינרגיה. כדי לפתח יצירתיות, צריך לעשות בדיוק ההפך. למשל - להתלבש צבעוני וללא שום קשר, לבוא עם גרביים שונים, נעליים שונות, הכול שונה מהמקובל. חוויה של צבעוניות ושינוי יעודדו אתכם לחשוב אחרת ולאתגר את הקיים.


במחשבה שנייה

יש בחיינו לא מעט בעיות שאנחנו צריכים לפתור, והחלטות שצריכים לקבל. לפעמים מדובר בהחלטות דרמטיות המשפיעות על החיים שלנו ושל משפחתנו. ההמלצה הבאה מאוד חשובה ויעילה, אבל לא קל ליישם אותה;

כאשר אנו נתקלים בבעיה, בקונפליקט או בסוגיה שיש לפתור אנו נוטים לדבוק בפתרון או ברעיון הראשון שיקפוץ לנו לראש - גם אם הוא נכון, הוא לא יהיה בהכרח יהיה הכי מתאים.

ובמילים אחרות: התשובה הראשונה לבעיה שעולה לכם לראש היא לאו דווקא הברקה הגדולה ביותר שיכולתם למצוא. זה לא אומר שהיא לא נכונה, אלא שיש אופציות טובות יותר.

למה?

כי הרעיון הראשון שעולה במוחם של בני האדם מבוסס על ניסיון, לימודים וחוויית העבר. פעמים רבות זו תהיה האופציה המשעממת והמוכרת לכולם. ולכן כדאי לחשוב עוד כמה דקות ולחפש תשובות אחרות. זה אולי ייקח יותר זמן, אבל התוצרים יהיו הרבה יותר מעניינים ויצירתיים.



למה במקום איך

תפסיקו לשאול ‘מה קרה?’ ‘איך זה קרה?’ ותעברו לשאול: ‘למה זה קרה?’

כאשר ניצבת בפניכם התלבטות או בעיה, שאלו ‘למה?’ אחרי שתבינו את הסיבות, צאו לחפש פתרונות בעולמות אחרים. למשל: אם יש בעיה בבית עם הילדים, בשלב הראשון נסו להבין למה זה קורה. אחר כך נסו להעתיק אותה לעולם תוכן אחר, ולחשוב איך שם היו מתמודדים אם הבעיה הזו הייתה צצה.


בהצלחה

שרית קלדרון גורקוב - מאמנת אישית (MA,MCI)






@עוד תרגיל לחיזוק שריר היצירתיות

@איך תיראה השנה הכי מוצלחת שלך? להכין לבד לוח חזון זה ממש פשוט


@מה עושים באימון אישי? כמה זמן זה לוקח? מה מקבלים בסוף ומה ההבדל בין אימון לטיפול פסיכולוגי? כל התשובות נמצאות כאן


לשאלות, בירורים והתלבטויות אשר לשלוח לי הודעה

לכתוב לי מייל

או פשוט להתקשר

0547894522




מקורות:

  • רק היצירתי שורד: מערכת החינוך שוחקת את היצירתיות שלכם? ד"ר גוין סאס, גלובס

  • MODULE 10: REFERENCE TO OTHER CREATIVITY AND INNOVATION TOOLS INNOWORK


bottom of page