top of page

ניהול זמן ומשימות: איך מתגברים על דחיינות?


"מחר הוא היום הכי עמוס בשבוע"

פתגם ספרדי עממי



אימון אישי לדחיינים
סיבות לדחיינות שלי 5 סוגי דחיינים

1. דחיינות אני והעולם

בקושי אחוז אחד מהמתאמנים שלי מצהירים על עצמם שהם לא סובלים בכלל מדחיינות.

השאר, פחות.

זאת ממש לא הפתעה גדולה. ע"פ מחקר משנת 2018 כמות האנשים שמגדירים את עצמם כדחיינים הכפילה את עצמה ב50 שנים האחרונות!

1 מכל 5 אנשים שתפגשו ברחוב יגדיר את עצמו כדחיין כרוני!

איך מתגברים על דחיינות באימון אישי
דחיינות

דחיינות היא ה-מחלה של העולם המודרני. בתקופות מוקדמות לא היה דבר כזה. "אין לי כח ללכת לצוד היום, נאכל מחר.. בסדר ילדים?"

דחיינות הוא מצב בו אני לא רוצה לעשות משהו והמנגנון הניהולי במח שלי, זה שאמור לנהל את המצב ולעקוף את חוסר הרצון – פשוט לא מתפקד.

בכלכלה התנהגותית מסבירים את הדחיינות האנושית כנובעת מהעדפת תגמול בטווח קצר (עם סיפוק מיידי) על פני איפוק, טרחה או השקעה מרובה לטובת תוצאה עתידית רחוקה.


דחיינות ממש לא מעידה על עצלנות. אם נחליט לבחון את העניין לעומק נוכל לחשוף חרדות סמויות, רגשות או הרגלים מעכבים, פעולות ש'דוחות' אותי (אההם, מה קורה עם הבלאגן במחסן?) או קושי מרתיע במיוחד באחד משלבי המשימה.

2. סיבות לדחיינות שלי

כדאי לך לזהות ולהבין את הסיבה לדחיינות שלך וכבר פתרת לעצמך חצי מהבעיה:

  • חוסר ידע או חוסר ניסיון לגבי המשימה

  • שעמום או חוסר עניין

  • פחד מכישלון, מחוסר הצלחה וביקורת - במיוחד אם אנחנו מוקפים באנשים שקשה (או בלתי אפשרי) לרצות אותם

  • פרפקציוניזם

  • מותשות מנטלית

  • עודף ביטחון עצמי

  • מרדנות - לפעמים דחיית משימה היא הדרך שלנו לפגוע (במודע או שלא במודע) באדם הזקוק לעבודה הזו

  • חבלה עצמית ופחד מהצלחה - (רמת הציפיות ורמת הקושי של המשימות הבאות יכולה לעלות בעקבות ההצלחה שלי במשימה זו)




3. חמישה סוגי דחיינים

הדחיין הפרפקציוניסט

הדחיין שמנסה להימנע מטעויות ומשיפוט של אחרים. הוא ישקיע יותר מידי זמן רק בחלק אחד של המשימה (במודע או שלא במודע) ויתקשה לנהל נכון את הזמן שלו. במקרים אחרים הדחיין הפרפקציוניסט ימנע מהעבודה שלו לגמרי ואז ימהר לסיים אותה ברגע האחרון, עניין שלרוב גורר טעויות ותקלות.


הדחיין המתחזה

הדחיין המתחזה מפחד שעבודתו תחשוף אותו כמי שאיננו מספיק בקיא בעבודתו או לא מספיק מוכשר. דחיין כזה פשוט נמנע מעשייה על מנת להימנע מהסיכון 'להיחשף'. דחיינות שכזו עלולה להתעורר כשאתה מוקף באנשים שקשה לרצות אותם. התחושה שאני לעולם לא אצליח לרצות את המשפחה | מנהל | בן זוג שלי יוצר תחושה של חוסר אונים שיכולה להוביל גם לדיכאון.

הדחיין המשועמם

כאשר העבודה שאנו נדרשים לעשות משעממת אותנו או לא נעימה לנו אנו נדחה אותה עד כמה שניתן על מנת להימנע מלעשות אותה. קשה מאוד לפעול ולשמור על מוטיבציה כשאתה לא אוהב את מה שאתה עושה.

הדחיין ההמום

לפעמים יש יותר מידי דברים לעשות וקשה להחליט 'ממה להתחיל'. הדחיין ההמום פשוט בוחר לא לעשות כלום. בין אם לקחת על עצמך יותר מידי משימות ובין אם הפילו אותן עליך המחשבה של 'אני חייב להספיק לסיים את הכל" משתקת וגורמת לדחיין ההמום להימנע מכלל פעילות.

הדחיין הממוזל

חלק מהדחיינים מאמינים שהם עושים את העבודה הטובה ביותר כשהם נמצאים תחת לחץ. לכן, הם יעדיפו לחכות ל'רגע האחרון'. אם ניסיון העבר לימד אותם שאפשר לדחות לרגע האחרון ועדיין להצליח (בי"ס | אוניברסיטה) הם למעשה 'תוגמלו' על הדחיינות שלהם וכנראה ימשיכו לפעול כך עד שמשהו ישתנה.

.




4. ניהול זמן ומשימות: איך מתגברים על דחיינות? אימון אישי לדחיינים

אימון אישי לא 'מעלים דחיינות'. אנשים מבוגרים, עם הרגלים וסגנון שהתקבע לאורך השנים לא יכולים להפוך פתאום להיות מישהו ומשהו אחר. זה לא קורה. אם זה כן קורה, זה אף פעם לא מחזיק מעמד לאורך זמן.

באימון אישי אני לומד להכיר את עצמי טוב. אבל ממש טוב. להבין למה אני דוחה משימה אחת אבל ממש מתלהב מאחרת. אני הופך מודע לאתגר הייחודי שלי, מכיר ומבין אותו לעומק ואז בוחר להשתמש בכלים הנכונים שיעזרו לי להתגבר עליו.

זה להבין מה אני צריך לעשות, איך, ומתי.

שיטה.


רוצה שאתקשר אליך?



@ולמי לא מתאים אימון אישי?


מה השיטה שלך להתגבר על משימה מעצבנת?

אפשר לספר לי במייל


ערכי הליבה שלי הם ליבת האופי שלי, הזהות שלי, האני האותנטי ביותר בכל תחומי חיי. האם אני מכירה/ה ומודע/ת לערכי הליבה שלי? כיצד אני תופס/ת את עצמי? כיצד אני מאמין/ה שהסביבה שלי רואה אותי? האם אני יודע/ת להשתמש במשאבים האסטרטגים שלי? האם אני מודע/ת לחסמים, מחשבות מעכבות - המונעות ממני לחוות את החיים במלואם? האם אני יודע/ת כיצד להשיג את 100% ההצלחה שאני מסוגל/ת לה? חוברת זו היא אוסף של תרגילים ושאלות לעבודה עצמאית מעולם האימון האישי, הביבליותרפיה והNLP לגילוי וחשיפת האני האותנטי על שלל רבדיו. הכתיבה איננה דורשת ידע מוקדם או מיומנות כתיבה כלשהי, רק רצון להתמסר וכנות אמיתית.



bottom of page