top of page

ניהול זמן ואנרגיה: מה זה כרונוביולוגיה?


כרונוביולוגיה הוא מונח מדעי למה שרבים מאתנו מכירים כ'שעון ביולוגי'. מדע בין תחומי הקשור לרפואה ולתחומי מחקר נוספים כמו יעפת (ג'ט לג), הפרעות בשינה, רפואת ספורט, מדעי הזקנה ועוד.

תחום זה חוקר את הקשר בין מחזורי היממה החודש והשנה, פונקציות ביולוגיות וטיפולים רפואיים.

מחקרים מהשנים האחרונות מתחום הכרונוביולוגיה מראים שהשעון הביולוגי אחראי להרבה יותר מאשר לתזמון הערות והשינה שלנו. למעשה, הוא אחראי לתזמון של כמעט כל מערכות גופנו, החל באלה השולטות על הנשימה, הרעב, מצב הרוח, החשק המיני, הפוריות ותחושות הסטרס והכאב, וכלה בפעילות הלב ומערכת החיסון.

אחד המחקרים הידועים ביותר גילה למשל, כי סיכויי ההחלמה לנשים העוברות ניתוחים של סרטן השד סמוך לימי הביוץ גבוהים מנשים שעברו את הניתוח סמוך לתחילת המחזור החודשי.

לצד הטיפולים הרפואיים מדענים היום מנסים לפתח גם שיטות לא תרופתיות המבוססות על תזמון השעון הביולוגי, שיטות שיעזרו לנו להתמודד עם מחלות ומצבים בריאותיים שונים וישפרו איכות החיים.
מתברר שגם תזמון של פעולות יומיומיות פשוטות, כמו התעוררות ושינה, אכילה ופעילות גופנית, יכול לעזור להילחם במגוון מחלות ומצבי בריאות.

אימון אישי, ניהול זמן, ניהול אנרגיה, יצירתיות
הזמן הטוב ביותר לסיעור מוחות


ואיך כרונוביולוגיה קשורה לניהול זמן ואפקטיביות?

כל המחקרים בכרונוביולוגיה מראים שהדרך הבטוחה להפוך את היום שלך ליעיל יותר ואת תוצאות העבודה שלך לטובות הרבה יותר היא פשוט להקשיב לגוף.


הזמן הטוב ביותר ללמוד דברים חדשים

הוא בין 10 בבוקר ל 14 בצהריים. ובהמשך היום, מ 16:00 ועד 22:00 בערב. בזמנים האלו המח שלנו נמצא במצב קליטה חזק והוא רוצה ומסוגל לקלוט מידע חדש באופן איכותי יותר. מה זה אומר?

שללמוד כל היום- מהבוקר עד הערב בלי הפסקות זה לא הדבר הכי אפקטיבי (או חכם) שאפשר לעשות.

המח שלנו זקוק לזמן מנוחה, 'טעינה מחדש' גם בין החלק הראשון של הלמידה לחלק השני.


ומה לגבי סיעור מוחות ויצירתיות?

הזמן הטוב ביותר לסיעור מוחות יצירתי ויעיל ע"פ הכרונוביולוגיה הוא דווקא בזמן שקצב המחשבה שלנו איטי יותר (כשאנחנו קצת עייפים), בזמן הזה, החלק הימני של המח והחלק השמאלי מתחברים בקלות רבה יותר ובדיוק אז נולדים הרעיונות המיוחדים והיצירתיים ביותר שלנו.


אימון גופני

יעיל במיוחד לפני ארוחת הבוקר ממספר סיבות: הוא הכי יעיל בשריפת שומנים בגוף, הוא מעלה את רמות האנרגיה של הגוף ולמעשה מכוונן אותו ליום שלם של שריפת קלוריות ושומנים גם הרבה אחרי שסיימנו את האימון.


ומה עם קפה?

הורמון המתח קורטיזול אשר עוזר לגוף לווסת את האנרגיה מגיע לשיא שלו בערך שעתיים אחרי שכבר התעוררנו. ולכן, את מנת הקפאין הראשונה של היום מומלץ לשתות אחרי שעה וחצי עד שעתיים של ערות. ע"פ המחקרים, הגוף שלנו לא יהיה זקוק לו לפני.




רוצה שאתקשר אליך?

ניתן לשריין כאן יום ושעה לשיחה קצר ושאלות






מקורות:



bottom of page