top of page

דיבור פנימי - כלי רב עוצמה לחיזוק הביטחון העצמי


דיבור פנימי הוא ביטוי שקט של דיבור המכוון אל העצמי. הוא מקושר ליכולת החשיבה המילולית של האדם, כך שלמעשה, דיבור עצמי הוא התסריט בו אנו משתמשים כדי למסגר את חיינו.

דיבור פנימי משרת מגוון רחב של תפקידים בחיינו הרגשיים והמנטליים כמו הפנמה, ויסות עצמי, עיבוד מידע ופתרון בעיות.

מחקרים הראו שאנשים שמצליחים לשלוט בדיבור הפנימי שלהם הם אנשים בטוחים יותר, בעלי מוטיבציה ופרודוקטיביים יותר.


דיבור פנימי חיובי - דיבור פנימי שלילי

דיבור עצמי חיובי הוא כלי רב עוצמה להגברת הביטחון העצמי, אבל, הוא איננו פעולה טבעית. חלקנו צריכים ללמוד ולתרגל כיצד להגביר מחשבות ודיבור פנימי חיובי ולהחליש את זה שפוגע בנו.

כמו בכל תהליך של שינוי והתפתחות - אנו צריכים להתאמן בדיבור פנימי חיובי כך שיהפוך לשכיח יותר במחשבתנו. במפגשי אימון אני לומד ומתרגל (בין היתר) גם להיות מודע לקיומו לסגנון הדיבור השלילי.

ברגע שהפכתי מודע לסגנון החשיבה והדיבור שלילי אני יכול למתן אותו ולהפנות את תשומת הלב לאספקטים חיובים של אותה הסיטואציה ממש.

גם תרגול מיינדפולנס יכול לעזור בעצירת הדיבור השלילי - אני מפנה את תשומת הלב לחוויה ולתחושה של הרגע הזה ונמנע לחלוטין משיפוטיות. גישת ההתבוננות ניטרלית עוזרת מאוד לטפח גישה של קבלה ואהבה עצמית.


דיבור פנימי חיובי - כלי רב עוצמה לחיזוק הביטחון העצמי והפחתת חרדה

הידעת?

הדיבור הפנימי הוא אחד הכלים היעילים ביותר העומדים לרשותנו כדי למשול בנפשנו ולסייע להצלחה.

מחקרים שערך הפסיכולוג אית'ן קרוס בנושא דיבור עצמי (במעבדה לרגש ושליטה עצמית שאותה הוא מנהל באוניברסיטת מישיגן) הצליח להוכיח שלא פחות חשוב ממה אני אומרת חשוב גם איך אני אומרת זאת.


אני בגוף שלישי

בסדרה של ניסויים פורצי דרך גילה קרוס שלדרך שבה אנשים מנהלים את המונולוגים הפנימיים שלהם יש השפעה עצומה על הצלחתם בחיים.

מי שפונה לעצמו בכינוי הגוף "אני" נוטה להתבלבל ולהתקשות במצבים מלחיצים.

כשאדם פונה לעצמו בשמו הפרטי, סיכוייו להצטיין במגוון מטלות, מדיבור מול קהל ועד סִנגור עצמי, נוסקים לפתע.

בניסוי אחר מצא קרוס שהשימוש בשם הפרטי ממזער את החרדה החברתית. דיבור עצמי בגוף שלישי מנטרל את החרדה החברתית לא רק לפני האירוע המלחיץ, אלא גם – אחריו. "בעת ההתמודדות עם רגשות עזים, כדאי לקחת צעד לאחור ולהביט במתרחש ממרחק", מסביר קרוס. "קל מאוד לייעץ לחברים, אבל הרבה יותר קשה לעזור לעצמך. כשאנשים משתמשים בשמם הפרטי, הם מתרחקים מהעצמי תוך כדי ההתרחשות, וזה משפר את הביצועים שלהם".

כשאנו משנים את צורת הפנייה שלנו לעצמנו לגוף ראשון או שלישי, אנחנו מפעילים מתג בקליפת המוח, מרכז החשיבה, ומתג נוסף באמיגדלה, שבה ממוקם הפחד; בעזרת המתג הזה אנו מתקרבים לתחושת העצמי שלנו על כל עוצמתה הרגשית – או מתרחקים ממנה.

מרחק רגשי מסייע לשליטה העצמית, מאפשר לנו לחשוב בבהירות ולפעול במלוא כשירותנו. מתג השפה ממזער גם את הנטייה לחשבון נפש, המעודדת חרדה ודיכאון. וכשאנו משליכים מעלינו את עול המחשבות השליליות, אנו מסוגלים לראות נכוחה, להתמקד, לתכנן לעתיד.


אימון אישי בשילוב ביבליותרפיה - תהליך אימוני קצר מועד, מעודד התבוננות לתוך עצמי, אהבה וקבלה של יכולות, גילוי כוחות ויכולות חבויים והקשבה לרצונות שלא קיבלו מקום או התייחסות עד היום. פועל כזרז ומאיץ שינויים והתקדמות אישית. כל פגישה אימונית עוזרת לחיזוק דימוי עצמי חיובי וחשיבה חיובית, אסרטיביות ומעודדת מציאת איזון ומשמעות בחיים.











מקורות

דיבור פנימי, ויקיפדיה

התשמע קולי, פמלה ויינטראוב, Psychology Today (תרגום: אלכסון)

Intrapersonal communication, wikipedia

What Are the Benefits of Self-Talk?,Medically reviewed by Timothy J. Legg, PhD, PsyD — By Susan York Morris, healthline


bottom of page