• שרית קלדרון גורקוב

מחר הוא היום הכי עמוס בשבוע

רק 2% מהמתאמנים שלי מצהירים על עצמם שהם לא סובלים בכלל מדחיינות.

השאר, פחות.

זאת ממש לא הפתעה גדולה. ע"פ מחקר משנת 2018 כמות האנשים שמגדירים את עצמם כדחיינים הכפילה את עצמה ב50 שנים האחרונות!

1 מכל 5 אנשים שתפגשו ברחוב יגדיר את עצמו כדחיין כרוני!

דחיינות היא ה-מחלה של העולם המודרני. בתקופות מוקדמות לא היה דבר כזה. "אין לי כח ללכת לצוד היום, נאכל מחר.. בסדר ילדים?"

דחיינות הוא מצב בו אני לא רוצה לעשות משהו והמנגנון הניהולי במח שלי, זה שאמור לנהל את המצב ולעקוף את חוסר הרצון – פשוט לא מתפקד.

בכלכלה התנהגותית מסבירים את הדחיינות האנושית כנובעת מהעדפת תגמול בטווח קצר (עם סיפוק מיידי) על פני איפוק, טרחה או השקעה מרובה לטובת תוצאה עתידית רחוקה.


דחיינות ממש לא מעידה על עצלנות. אם תחליטי לבחון אותה לעומק תוכלי לחשוף חרדות סמויות, רגשות או הרגלים מעכבים, פעולות ש'דוחות' אותך (אההם, מה קורה עם הבלאגן במחסן?) או קושי מרתיע במיוחד באחד משלבי המשימה.

אוהבת לדחות הכל למחר? אל תרגישי רע

נסי לזהות ולהבין את הסיבה לדחיינות שלך וכבר פתרת חצי מהבעיה:

  • חוסר ידע או חוסר ניסיון לגבי המשימה

  • שעמום או חוסר עניין

  • פחד מכישלון, מחוסר הצלחה וביקורת - במיוחד אם אנחנו מוקפים באנשים שקשה (או בלתי אפשרי) לרצות אותם

  • פרפקציוניזם

  • מותשות מנטלית

  • עודף ביטחון עצמי

  • מרדנות - לפעמים דחיית משימה היא הדרך שלנו לפגוע (במודע או שלא במודע) באדם הזקוק לעבודה הזו

  • חבלה עצמית ופחד מהצלחה - (רמת הציפיות ורמת הקושי של המשימות הבאות יכולה לעלות בעקבות ההצלחה שלי במשימה זו)


על 5 דחיינים עומד העולם:


הדחיין הפרפקציוניסט

הדחיין שמנסה להימנע מטעויות ומשיפוט של אחרים. הוא ישקיע יותר מידי זמן רק בחלק אחד של המשימה (במודע או שלא במודע) ויתקשה לנהל נכון את הזמן שלו. במקרים אחרים הדחיין הפרפקציוניסט ימנע מהעבודה שלו לגמריי ואז ימהר לסיים אותה ברגע האחרון, עניין שלרוב גורר טעויות ותקלות.

הדחיין המתחזה

הדחיין המתחזה מפחד שעבודתו תחשוף אותו כמי שאיננו מספיק בקיא בעבודתו או לא מספיק מוכשר. דחיין כזה פשוט נמנע מעשייה על מנת להימנע מהסיכון 'להיחשף'. דחיינות שכזו עלולה להתעורר כשאתה מוקף באנשים שקשה לרצות אותם. התחושה שאני לעולם לא אצליח לרצות את המשפחה | מנהל | בן זוג שלי יוצר תחושה של חוסר אונים שיכולה להוביל גם לדיכאון.

הדחיין המשועמם

כאשר העבודה שאנו נדרשים לעשות משעממת אותנו או לא נעימה לנו אנו נדחה אותה עד כמה שניתן על מנת להימנע מלעשות אותה. קשה מאוד לפעול ולשמור על מוטיבציה כשאתה לא אוהב את מה שאתה עושה.

הדחיין ההמום

לפעמים יש יותר מידי דברים לעשות וקשה להחליט 'ממה להתחיל'. הדחיין ההמום פשוט בוחר לא לעשות כלום. בין אם לקחת על עצמך יותר מידי משימות ובין אם הפילו אותן עליך המחשבה של 'אני חייב להספיק לסיים את הכל" משתקת וגורמת לדחיין ההמום להימנע מכלל פעילות.

הדחיין הממוזל

חלק מהדחיינים מאמינים שהם עושים את העבודה הטובה ביותר כשהם נמצאים תחת לחץ. לכן, הם יעדיפו לחכות ל'רגע האחרון'. אם ניסיון העבר לימד אותם שאפשר לדחות לרגע האחרון ועדיין להצליח (בי"ס | אוניברסיטה) הם למעשה 'תוגמלו' על הדחיינות שלהם וכנראה ימשיכו לפעול כך עד שמשהו ישתנה.


אימון אישי לא 'מעלים דחיינות'. אנשים מבוגרים, עם הרגלים וסגנון שהתקבע לאורך השנים לא יכולים להפוך פתאום להיות מישהו ומשהו אחר. זה לא קורה. אם זה כן קורה, זה אף פעם לא מחזיק מעמד לאורך זמן.

באימון אישי אני לומדת להכיר את עצמי טוב. אבל ממש טוב. להבין למה אני דוחה משימה אחת אבל ממש מתלהבת מאחרת. אני הופכת מודעת לאתגר הייחודי שלי, מכירה ומבינה אותו לעומק ואז בוחרת להשתמש בכלים הנכונים שיעזרו לי להתגבר עליו.

זה להבין מה אני צריכה לעשות, איך, ומתי.

שיטה.

יש לך שיטה להתגבר על משימה שאת לא אוהבת? ספרי לי עליה!


רוצה לנסות תרגיל להתגברות על דחיינות? אולי עגבנייה תוכל לעזור לך?


#דחיינות #ניהולמשימות #שיעמום #תסמונתהמתחזה #פרפקציוניזם #מזל #ניהולאנרגיה #שיטת_פומודורו_לדחיין_המצוי #פרופיל_ערכים_אישי #ביטחוןעצמי #מותשותמנטלית

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

©2020 by שרית קלדרון גורקוב - מאמנת אישית. Proudly created with Wix.com